Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego
w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 68 w Warszawie
Podstawa prawna
Ustawa Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. (art. 47 ust.1, pkt 4),
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego.
Założenia ogólne
Celem doradztwa zawodowego realizowanego w szkole jest przygotowanie uczniów do wyboru dalszej ścieżki kształcenia oraz zawodu. Tak ogólnie zarysowany cel będzie realizowany poprzez:
- rozwijanie wiedzy ucznia na temat własnych zasobów i ograniczeń;
- rozwijanie umiejętności analizowania własnych zasobów i ograniczeń w kontekście planów i aspiracji zawodowych;
- rozwijanie wiedzy o rynku pracy;
- rozwijanie wiedzy zawodoznawczej;
- kształtowanie umiejętności krytycznej analizy procesów zachodzących na rynku pracy;
- rozwijanie umiejętności wyszukiwania informacji, zasobów i sojuszników sprzyjających planowaniu i realizacji celów edukacyjnych i zawodowych;
- kształtowanie umiejętności planowania ścieżek edukacyjnych i zawodowych;
- przygotowanie do roli możliwych ról na rynku pracy – pracownika, pracodawcy, współpracownika;
- rozwijanie kompetencji miękkich, szczególnie tych związanych z pracą zespołową, planowaniem, ustalaniem priorytetów i zarządzaniem zadaniami w czasie;
- rozwijanie umiejętności uczenia się;
- kształtowanie postawy szacunku wobec pracy własnej i cudzej;
- redukowanie społecznych i kulturowych stereotypów dotyczących aktywności zawodowej.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego:
- 3 Doradztwo zawodowe jest realizowane:
pkt 2 w klasach I–VI szkół podstawowych na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, zwanej dalej „ustawą”;
pkt 5 w szkołach podstawowych i szkołach ponadpodstawowych, na zajęciach związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy;
Klasy I-III
Cele ogólne:
- rozwijanie wiedzy o zawodach i ich znaczeniu w najbliższym otoczeniu dziecka;
- redukowanie społecznych i kulturowych stereotypów dotyczących aktywności zawodowej;
- kształtowanie postawy szacunku dla pracy własnej i innych;
- pobudzanie i rozwijanie zainteresowań i uzdolnień;
- rozwijanie kompetencji miękkich związanych z pracą w zespole i organizacją własnej aktywności.
Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III szkół podstawowych
- Poznanie siebie
Uczeń:
1.1 opisuje swoje zainteresowania i określa, w jaki sposób może je rozwijać;
1.2 prezentuje swoje zainteresowania wobec innych osób;
1.3 podaje przykłady różnorodnych zainteresowań ludzi;
1.4 podaje przykłady swoich mocnych stron w różnych obszarach;
1.5 podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych.
- Świat zawodów i rynek pracy
Uczeń:
2.1 odgrywa różne role zawodowe w zabawie;
2.2 podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach;
2.3 opisuje, czym jest praca, i omawia jej znaczenie w życiu człowieka na wybranych przykładach;
2.4 omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje;
2.5 opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu;
2.6 posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy
i niekonwencjonalny.
- Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie
Uczeń:
3.1 uzasadnia potrzebę uczenia się i zdobywania nowych umiejętności;
3.2 wskazuje treści, których lubi się uczyć; 3.3 wymienia różne źródła wiedzy i podejmuje próby korzystania z nich.
- Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych
Uczeń:
4.1 opowiada, kim chciałby zostać i co chciałby robić;
4.2 planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując na podstawowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu;
4.3 próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio z jego osobą.
Zajęcia w zakresie doradztwa zawodowej w klasach I-III wkomponowane są w proces realizacji podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej. Zajęcia realizowane są w klasie I i II na podstawie programu: Szkolni Przyjaciele autorstwa Kingi Przebisz – Wali, Ewy Szumacher, Ireny Zarzyckiej, Jadwigi Hanisz, Kamili Łyczek oraz w klasie III programu Tropiciele, autorstwa Jolanty Brzózki, Katarzyny Harmak, Kamili Izbińskiej, Anny Jasiochy, Wiesławy Went.
Ponadto w ramach doradztwa zawodowego zrealizowane zostaną zajęcia na podstawie publikacji: B. Czapla, B. Matyszewska, E. Ptasznik, M. Skoryna, przykładowy program doradztwa zawodowego dla klas I-III szkoły podstawowej z proponowanymi scenariuszami, ORE, Warszawa 2017 oraz Mapy Karier https://mapakarier.org/inspirations/idea/9/skad-sie-biora-przedmioty
https://mapakarier.org/inspirations/idea/9/skad-sie-biora-przedmioty
- Brawo ja! – prezentacja własnych talentów.
- Zawód moich rodziców.
- Halo! Usterka! Szukam pomocy.
- Reporterskim okiem – wywiad z pracownikami szkoły.
- Dzisiejszy Jaś – kim będzie jako Jan?
- Kto buduje dom?
- Jak zmieścić dzień w słoju?
Klasy IV-VI
Cele ogólne:
- Rozwijanie wiedzy ucznia na temat własnych zasobów i ograniczeń, predyspozycji i uzdolnień;
- Rozwijanie umiejętności analizowania własnych zasobów i ograniczeń w kontekście planów i aspiracji zawodowych;
- Rozwijanie wiedzy o rynku pracy;
- Rozwijanie wiedzy zawodoznawczej;
- Rozwijanie kompetencji miękkich, szczególnie tych związanych z pracą zespołową, planowaniem, ustalaniem priorytetów i zarządzaniem zadaniami w czasie;
- Rozwijanie kompetencji transferowalnych;
- Rozwijanie umiejętności uczenia się;
- Kształtowanie postawy szacunku wobec pracy własnej i cudzej;
- Redukowanie społecznych i kulturowych stereotypów dotyczących aktywności zawodowej.
Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI szkół podstawowych
- Poznawanie własnych zasobów
Uczeń:
1.1 określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje;
1.2 wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia;
1.3 podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i ocenia swoje działania, formułując wnioski na przyszłość;
1.4 prezentuje swoje zainteresowania i uzdolnienia wobec innych osób z zamiarem zaciekawienia odbiorców.
- Świat zawodów i rynek pracy
Uczeń:
2.1 wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach;
2.3 podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe;
2.4 posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
2.5 wyjaśnia rolę pieniądza we współczesnym świecie i jego związek z pracą.
- Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie
Uczeń:
3.1 wskazuje różne sposoby zdobywania wiedzy, korzystając ze znanych mu przykładów oraz omawia swój indywidualny sposób nauki;
3.2 wskazuje przedmioty szkolne, których lubi się uczyć;
3.3 samodzielnie dociera do informacji i korzysta z różnych źródeł wiedzy.
- Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych
Uczeń:
4.1 opowiada o swoich planach edukacyjno-zawodowych;
4.2 planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując szczegółowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu;
4.3 próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio lub pośrednio z jego osobą.
Zadania w zakresie doradztwa zawodowego realizowane będą poprzez:
- zajęcia w ramach lekcji z wychowawcą na podstawie publikacji: J. Brzezińska – Lauk, Kruk ‑ Krymula, K. Nikorowska, Przykładowy program orientacji zawodowej dla klas IV-VI – szkoły podstawowej z proponowanymi scenariuszami, ORE, Warszawa 2017 (https://doradztwo.ore.edu.pl/programy-i-wsdz/)
- Zdrowy styl życia jako przygotowanie do pełnienia ról zawodowych
- Wybieram ten zawód, bo…
- Jak oszczędzić pierwszy milion?
- Kiedy zaczynamy się uczyć i kiedy kończymy?
- Jak się uczyć szybciej i efektywniej – mój indywidualny styl uczenia się
- Umiejętności – od przeszłości do przyszłości
- Przedmioty, które lubię – jako drogowskazy zawodowe
- obowiązkowych zajęć przedmiotowych.
Klasy VII-VIII
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie realizacji doradztwa zawodowego
- 3. Doradztwo zawodowe jest realizowane:
pkt 3 w klasach VII i VIII szkół podstawowych oraz w szkołach ponadpodstawowych, o których mowa w § 2 pkt 4–7, na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, a w przypadku szkół prowadzących kształcenie zawodowe również na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia w zawodzie, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 1 ustawy, a także w szkołach specjalnych przysposabiających do pracy – na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych;
pkt 4 w w klasach VII i VIII szkół podstawowych, w branżowych szkołach I stopnia, liceach ogólnokształcących i technikach, z wyjątkiem szkół dla dorosłych, na zajęciach z zakresu doradztwa zawodowego, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy;
Cele ogólne:
- Rozwijanie wiedzy ucznia na temat własnych zasobów, ograniczeń, predyspozycji, zainteresowań zawodowych i uzdolnień;
- Rozwijanie umiejętności analizowania własnych zasobów i ograniczeń w kontekście planów i aspiracji zawodowych;
- Rozwijanie wiedzy o rynku pracy;
- Rozwijanie wiedzy zawodoznawczej i wiedzy o rynku usług edukacyjnych;
- Kształtowanie umiejętności krytycznej analizy procesów zachodzących na rynku pracy;
- Rozwijanie umiejętności wyszukiwania informacji, zasobów i sojuszników sprzyjających planowaniu i realizacji celów edukacyjnych i zawodowych;
- Kształtowanie umiejętności planowania ścieżek edukacyjnych i zawodowych, także w kontekście edukacji całożyciowej;
- Rozwijanie kompetencji związanych z procederami rekrutacyjnymi w obszarze edukacji i rynku pracy;
- Przygotowanie do roli możliwych ról na rynku pracy – pracownika, pracodawcy, współpracownika;
- Rozwijanie kompetencji miękkich, szczególnie tych związanych z pracą zespołową, planowaniem, ustalaniem priorytetów i zarządzaniem zadaniami w czasie, autoprezentacją;
- Rozwijanie kompetencji transferowalnych;
- Rozwijanie umiejętności uczenia się;
- Kształtowanie postawy szacunku wobec pracy własnej i cudzej;
- Redukowanie społecznych i kulturowych stereotypów dotyczących aktywności zawodowej.
Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII i VIII szkół podstawowych
Załącznik nr 3 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego
- Poznanie własnych zasobów
Uczeń:
1.1 określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych;
1.2 rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe);
1.3 dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł;
1.4 rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjno-zawodowych;
1.5 rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej;
1.6 określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji;
1.7 określa własną hierarchię wartości i potrzeb.
- Świat zawodów i rynek pracy
Uczeń:
2.1 wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania;
2.2 porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców;
2.3 wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego rynku pracy;
2.4 uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka;
2.5 analizuje znaczenie i możliwości doświadczania pracy;
2.6 wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową;
2.7 dokonuje autoprezentacji;
2.8 charakteryzuje instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej, w tym instytucje rynku pracy.
- Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie
Uczeń:
3.1 analizuje oferty szkół ponadpodstawowych i szkół wyższych pod względem możliwości dalszego kształcenia, korzystając z dostępnych źródeł informacji;
3.2 analizuje kryteria rekrutacyjne do szkół ponadpodstawowych w kontekście rozpoznania własnych zasobów;
3.3 charakteryzuje strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaformalnej i nieformalnej;
3.4 określa znaczenie uczenia się przez całe życie.
- Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych
Uczeń:
4.1 dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym;
4.2 określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby;
4.3 identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej i wyjaśnia, w jakich sytuacjach korzystać z ich pomocy;
4.4 planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów.
Formy realizacji treści
- Obowiązkowe zajęcia z doradcą zawodowym
Tematyka zajęć w klasie 7
- Szkoła podstawowa i co dalej. Moja edukacyjna przygoda.
- Jakie wartości są dla mnie ważne?
- Bogaty świat zawodów.
- Kim chcę być? Moje zainteresowania zawodowe.
- Kariera zawodowa człowieka – znaczenie pracy.
- Czy warto być liderem?
- Umiejętności, uzdolnienia, zdrowie a wybór zawodu.
- Czy roboty zabiorą nam pracę?
- Marzenia do spełnienia.
- Kreatywność i poszukiwanie rozwiązań.
Tematyka zajęć w klasie 8
- System edukacji w Polsce.
- Etapy projektowania kariery zawodowej.
- Jak zostać fachowcem, czyli o roli kwalifikacji i kompetencji w profilu zawodowym.
- Rzemiosło – alternatywą dla młodych zawodowców.
- Pułapki na drodze podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych.
- Czy to czego się uczę przyda mi się w przyszłości.
- Jak wybrać szkołę?
- Informacje w zasięgu ręki czyli poznajemy ofertę szkół ponadpodstawowych.
- Jak rozmawiać z pracodawcą? Moje aspiracje i potrzeby a oczekiwania rynku pracy.
- Mam szansę na sukces!
- Zajęcia z wychowawcą.
Klasa VII –„Ja w moich oczach”; „Temperament jak z bajki”.
Klasa VIII –„Ograniczenia czy możliwości”, „W jakich zawodach wykorzystam wiedzę z …?” na podstawie publikacji Aliny Dziurkowskiej, Bożeny Fronczek, Sebastiana Glazinskiego, Edyty Kaczmarek, Anety Karmowskiej, Renaty Maciejczyk, Marioli Modelskiej, Haliny Pasternackiej, Anny Sowinskiej, Edyty Załogi – Przykładowy program doradztwa zawodowego dla klas VII-VIII szkoły podstawowej z proponowanymi scenariuszami, ORE, Warszawa 2017 r.
III. Wykład dla klas VIII „Procedura rekrutacyjna do szkół ponadpodstawowych z elementami oferty edukacyjnej” realizowane przez wychowawców klas 8.
- Udział w targach edukacyjnych – jeżeli będą organizowane
- W ramach realizacji obowiązkowych zajęć z przedmiotowych.
- Indywidualne doradztwo zawodowe.
Realizatorzy działań związanych z doradztwem zawodowym
W realizację działań związanych z doradztwem zawodowym zaangażowani są wszyscy członkowie rady pedagogicznej: dyrektor, nauczyciele wychowawcy, nauczyciele (w tym nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej), nauczyciel-wychowawca w świetlicy szkolnej, nauczyciel-bibliotekarz, specjaliści (m.in. pedagog, psycholog, doradca zawodowy) oraz inne osoby zatrudnione w szkole, np. pielęgniarka szkolna.
Dyrektor:
- odpowiada za organizację działań związanych z doradztwem zawodowym;
- współpracuje z doradcą zawodowym w celu realizacji WSDZ;
- wspiera kontakty pomiędzy uczestnikami procesu doradztwa zawodowego w szkole a instytucjami zewnętrznymi;
- zapewnia warunki do realizowania w szkole zajęć doradztwa zawodowego;
- organizuje w szkole wspomaganie realizacji działań z zakresu doradztwa zawodowego poprzez planowanie i przeprowadzanie działań mających na celu poprawę jakości pracy placówki w tym obszarze.
Doradca zawodowy:
- określa mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
- pomaga uczniom w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
- prowadzi zajęcia z doradztwa zawodowego oraz zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
- wspiera nauczycieli, wychowawców, specjalistów i rodziców w realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
- prowadzi doradztwo indywidualne dla uczniów.
- planuje, koordynuje, monitoruje i prowadzi ewaluację oraz promuje działania związane z doradztwem zawodowym podejmowane przez szkołę we współpracy z wychowawcami, nauczycielami i specjalistami;
- gromadzi, aktualizuje i udostępnia informacje edukacyjne i zawodowe właściwe dla danego poziomu kształcenia;
- współpracuje z dyrektorem szkoły, realizując zadania związane z doradztwem zawodowym;
- współpracuje ze specjalistami z poradni psychologiczno-pedagogicznych, instytucjami działającymi na rynku pracy i partnerami z otoczenia społeczno-gospodarczego w celu realizacji działań z zakresu doradztwa zawodowego.
Wychowawcy:
- określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
- eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi doradztwa zawodowego;
- włączają do swoich planów wychowawczych zagadnienia z zakresu doradztwa zawodowego;
- realizują tematy związane z doradztwem zawodowym na godzinach wychowawczych;
- wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą udzielać wsparcia w planowaniu kariery zawodowej;
- współpracują z rodzicami w zakresie planowania ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej ich dzieci;
- współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.
Nauczyciele (w tym nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej):
- określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
- eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi doradztwa zawodowego;
- współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizowania zajęć doradztwa zawodowego dla uczniów;
- przygotowują uczniów do udziału w konkursach np. zawodoznawczych
- organizują w sali edukacji wczesnoszkolnej kąciki zawodoznawcze;
- współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.
Specjaliści:
- określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
- włączają treści z zakresu zawodowego w prowadzone przez siebie zajęcia dla uczniów;
- współpracują z wychowawcami klas w ramach realizowania działań z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów;
- włączają się w proces podejmowania przez uczniów decyzji edukacyjnych i zawodowych (informacje dotyczące ucznia wynikające z pracy specjalisty);
- współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.
Nauczyciele-wychowawcy w świetlicy szkolnej:
- włączają w zajęcia realizowane w świetlicy szkolnej treści z zakresu doradztwa zawodowego;
- organizują w sali kąciki zawodoznawcze;
- rozpoznają i wspierają w rozwoju zdolności i uzdolnienia uczniów;
- wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą udzielać wsparcia w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;
- udzielają uczniom informacji o możliwościach korzystania z usług doradcy zawodowego.
Nauczyciel-bibliotekarz:
- współpracuje z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
- opracowuje, aktualizuje i udostępnia zasoby dotyczące doradztwa zawodowego;
- włącza się w organizowane przez szkołę i instytucje zewnętrzne wydarzenia z zakresu doradztwa zawodowego.
Inne osoby zatrudnione w szkole np. pielęgniarka:
- współpracuje z doradcą zawodowym oraz nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
- udziela informacji o kwestiach zdrowotnych ważnych w kontekście zawodów wybieranych przez uczniów;
- organizuje dla uczniów spotkania dotyczące dbania o zdrowie i bezpieczeństwo oraz kształtowania właściwych nawyków – adekwatnych do zawodów wybieranych przez uczniów.
Sojusznicy – sieć współpracy
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa wsparcie merytoryczne dla szkół, także dla szkół podstawowych, stanowią: poradnie psychologiczno-pedagogiczne, ośrodki doskonalenia nauczycieli, biblioteki pedagogiczne i centra kształcenia praktycznego. Jednakże szkoła dodatkowo pozyskuje partnerów wspierających działania związane z doradztwem zawodowym. Są to instytucje, placówki, firmy, które mogą być angażowane w działania kierowane do trzech grup adresatów: uczniów, nauczycieli i rodziców.
Przykłady działań placówek współpracujących ze szkołą w obszarze doradztwa zawodowego:
Poradnie psychologiczno-pedagogiczne (PPP):
- diagnozowanie predyspozycji, zainteresowań zawodowych uczniów;
- udzielanie pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery;
- prowadzenie dla uczniów zajęć grupowych z doradztwa zawodowego;
- konsultowanie z doradcą zawodowym działań i dokumentów szkolnych;
- prowadzenie dla pracowników szkół szkoleń, kursów, szkoleniowych rad pedagogicznych;
- tworzenie sieci doradców zawodowych i osób zainteresowanych doradztwem zawodowym.
Ośrodki doskonalenia nauczycieli:
- organizowanie i prowadzenie szkoleń, kursów, konferencji dla doradców zawodowych oraz osób zainteresowanych doradztwem zawodowym;
- tworzenie sieci doradców zawodowych i osób zainteresowanych doradztwem zawodowym;
- przygotowywanie publikacji z zakresu doradztwa zawodowego.
Szkoły ponadpodstawowe:
- udzielanie osobom zainteresowanym informacji na temat oferty edukacyjnej i zawodowej oraz zasad rekrutacji, itp.;
- organizowanie imprez o charakterze zawodoznawczym – szczególnie dla klas VII i VIII;
Centra kształcenia zawodowego:
- organizowanie dla uczniów lekcji zawodoznawczych;
- organizowanie dla uczniów zajęć rozwijających ich zainteresowania i pasje;
- współorganizowanie przedsięwzięć o charakterze zawodoznawczym;
Urzędy pracy, centra informacji i planowania kariery zawodowej oraz obserwatoria rynku pracy:
- informowanie o zmianach i trendach na lokalnym i krajowym rynku pracy;
- przedstawianie prognozy zapotrzebowania wśród pracodawców na pracowników;
- udostępnianie zasobów informacji edukacyjnych i zawodowych;
- współorganizowanie przedsięwzięć z zakresu doradztwa zawodowego.
Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE):
- organizowanie szkoleń, seminariów, konferencji z zakresu doradztwa zawodowego;
- przygotowywanie publikacji z zakresu doradztwa zawodowego;
- opracowywanie dokumentów wspierających pracę doradcy zawodowego (programy, wzorcowe rozwiązania, e-zasoby);
- prowadzenie platformy Moodle z informacjami, zasobami z zakresu doradztwa zawodowego.
Monitoring i ewaluacja wewnętrzna WSDZ
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego oraz roczny plan doradztwa są monitorowane. Za monitoring odpowiada bezpośrednio doradca zawodowy. Monitoring stanowi podstawę do okresowej ewaluacji i koniecznych modyfikacji WSDZ.
Program realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego w roku szkolnym 2021/2022.
Tematyka działań | Liczba oddziałów, których dotyczą zadania | Metody i formy
realizacji |
Termin | Osoba
odpowiedzialna |
|
1. | Konsultacje w sprawie WSDZ z nauczycielami | klasy I – VIII | konsultacje | wrzesień | doradca zawodowy |
2. | Diagnoza potrzeb doradczych | klasy VII | sondaż diagnostyczny | październik | doradca zawodowy |
3. | Realizacja zajęć z zakresu doradztwa zawodowego dla klasy VII | klasy VII | zajęcia obowiązkowe | październik
styczeń |
doradca zawodowy |
4. | Realizacja doradztwa zawodowego kl. I – III | klasy I – III | realizacja treści wynikających z programu nauczania oraz według scenariuszy ORE, Mapa Karier | cały rok | wychowawcy klas I – III |
5. | Realizacja doradztwa zawodowego kl. IV – VI | klasy IV-VI | realizacja treści wynikających z programu nauczania oraz według scenariuszy ORE | cały rok | wychowawcy
klas IV-VI |
6. | Centrum Kształcenia Zawodowego | klasy VIII | warsztaty zawodoznawcze w ramach projektu Sięgnij po więcej | 26 listopada | doradca zawodowy, wychowawcy
kl. VIII |
7. | Realizacja zajęć z zakresu doradztwa zawodowego według scenariuszy ORE na lekcjach wychowawczych w kl. VIII | klasa VIII | zajęcia z wychowawcą | listopad – styczeń | wychowawcy kl. VIII |
8. | Realizacja zajęć z zakresu doradztwa zawodowego dla klasy VIII | klasa VIII | zajęcia obowiązkowe | styczeń – kwiecień | doradca zawodowy |
9. | Udział w Warszawskim Konkursie Wiedzy o Zawodach „Mój wymarzony zawód” | klasy I -VIII | praca plastyczna, prezentacja, film | styczeń – maj | doradca zawodowy, nauczyciel plastyki
wychowawcy |
10. | Przesyłanie informacji rodzicom ósmoklasistów na temat wyboru dalszej ścieżki kształcenia | klasa VIII | prezentacje | luty- maj | doradca zawodowy, wychowawcy kl. VIII |
11. | Gazetka ścienna dotycząca doradztwa zawodowego | klasy IV-VIII | aktualizacja gazetki | cały rok | doradca zawodowy |
12. | Targi Edukacyjne – jeżeli będą organizowane | klasa VIII | wyjście edukacyjne | marzec | doradca zawodowy, wychowawcy kl. VIII |
13. | Realizacja zajęć z zakresu doradztwa zawodowego według scenariuszy ORE na lekcjach wychowawczych w kl. VII | klasa VII | zajęcia z wychowawcą | marzec – kwiecień | wychowawcy kl. VII |
14. | Procedura rekrutacyjna do szkół ponadpodstawowych z elementami oferty edukacyjnej | klasa VIII | zajęcia z doradcą zawodowym
i wychowawcą |
II semestr | doradca zawodowy,
wychowawcy klas |
15. | Koordynowanie działań związanych z rekrutacją do szkół ponadpodstawowych | klasa VIII | zajęcia z wychowawcą | II semestr | wychowawcy kl. VIII |
16. | Indywidualne doradztwo edukacyjno-zawodowe – Projekt „Sięgnij po więcej” | klasa VIII | indywidualne konsultacje | według potrzeb | doradca zawodowy |