NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA 2.0
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021–2025 jest kolejną edycją wieloletniego programu, nakierowanego na wzmocnienie czytelnictwa w Polsce oraz modernizację bibliotek. Ze względu na skalę oddziaływania jest to jeden z największych programów Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021–2025 ma za zadanie tworzyć warunki dla realizacji działań proczytelniczych na poziomie społeczności lokalnych. Istotnym elementem Programu jest wzmacnianie kompetencji czytelniczych dzieci i młodzieży, wpływających na sukces uczniów w szkole, a w późniejszym życiu pozwalających pokonywać ograniczenia i trudności związane z mniej sprzyjającym środowiskiem społecznym. Umiejętność czytania ze zrozumieniem warunkuje aktywny udział w życiu społecznym oraz determinuje sposób radzenia sobie ze zmianami na rynku pracy. Jest to więc inwestycja w kompetencje społeczne. W ramach Prorytetu 3, szkoły mogły starać się o dofinansowanie na zakup nowości wydawniczych lub wyposażenia bibliotek.
Nasza szkoła przystąpiła do realizacji Programu w kwietniu roku szkolnego 2022/2023 i będzie go realizowała do końca roku szkolnego 2023/2024. Otrzymaliśmy wsparcie finansowe w wysokości 15000 zł. Z Programu został zakupiony program dla bibliotek szkolnych MOL net +, komputer, teatrzyk Kamishibai oraz 294 książki.
Nasze działania w ramach NPRC
- 1. Konsultacje
- List otwarty do rodziców pt. „Czy czytanie książek ma jeszcze sens?” nt. wartości płynących z czytania
- 3. Plakat NPRC – uczennice z klasy 8C [Elina, Anatazja i Kristina] wykonały w ramach wolontariatu plakat promujący NPRC w naszej szkole, na którym umieściły zalety czytania książek
- Nasze działania czyli co nam się udało w 2022/2023(kwiecień-czerwiec):
Biblioteka:
– ogólnopolska akcja „JAK NIE CZYTAM, JAK CZYTAM” 7.06.2023 – udział 330 osób [286 ucz., 44 prac.]
– projekt pn. „Przerwa na wiersze”
– https://czytamy.org/sprawozdanie/2023/14334/Szkola-Podstawowa-z-Oddzialami-Integracyjnymi-nr-68-im-Artura-Oppmana (sprawozdanie wysłane do organizatora dostęp 23.05.2023)
https://youtu.be/bT-UXEXvn1I (galeria zdjęć dostęp 23.06.2023)
– wystawy książek: -„Wiosenne nowości” cz.1 i 2
– wystawa literacko-plastyczna „Wiosna, ach to ty”
– wystawy prac plastycznych uczniów kl.3B, powstałych podczas zajęć edukacyjno-czytelniczych z elementami biblioterapii
– przygotowano zabawę edukacyjną w oparciu o język łaciński pt. „Zwroty i wyrażenia łacińskie”
– zajęcia edukacyjno-czytelnicze z elementami biblioterapii z uczniami klasy 3B [w ramach NPRC 3 zajęcia]
– projekt „Spotkania z literaturą” – lekcje edukacyjno-czytelnicze [10 zajęć]
– całoroczny konkurs czytelniczy „Kto czyta, żyje wielokrotnie”
– projekt czytelniczy „Elita czyta!”
– udział w Pierwszym Żoliborskim Konkursie Recytatorskim im. Joanny Kulmowej (maj-czerwiec 2023)
– współpracowano z bibliotekami i czytelniami publicznymi na Żoliborzu m.in. 8a i 8e odbyły lekcje biblioteczne w Czytelni Naukowej na Żoliborzu
Kl.2A – Przygotowanie przedstawienia bajki Janiny Porazińskiej pt. „Szewczyk Dratewka” – czerwiec 2023
Kl. 2B – zeszyty lektur; projekt „Lektura w pudełku” [Karolcia; Kapelusz Pani Wrony;
Drzewo do samego nieba; Afryka Kazika]
Kl.3A – zeszyty lektur; prezentacja wybranej książki
Kl. 3B – Wyjście do Instytutu Francuskiego, oprowadzanie po czytelni i bibliotece. Czytanie i przeglądanie książek, gier planszowych w kąciku czytelniczym. Udział w zajęciach bibliotecznych dotyczących książek z serii o Mikołajku Rene Goscinnego.
Muzeum Pałacu Króla Jana III Sobieskiego w Wilanowie, udział w lekcji muzealnej „Z wizytą u króla”.
Realizacja Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego wspierającego rozwój czytelnictwa „Czytam z klasą lekturki spod chmurki„
konkurs ortograficzny dla klas 3 (3a i 3b).
Kl. 4b – tworzenie gry dydaktycznej na podstawie „Dynastii Miziołków” (projekt klasowy) j.polski
Kl. 6b – tworzenie gry dydaktycznej na podstawie „Odysei” (projekt klasowy) j. polski
Kl. 5a – tworzenie gry dydaktycznej na podstawie „Alicji w Krainie Czarów” (projekt klasowy) j.polski
Kl. 6A – obejrzenie spektaklu „Chłopcy z Placu Broni”- Kino Elektronik ŻOLIBORZ
Świetlica:
– Całoroczny projekt „Czytająca świetlica
– quiz wiedzy nt. przeczytanych legend
– cykl zajęć czytelniczych pt. „Książka moim przyjacielem”
– Quiz i prezentacja multimedialna „Dobieranie tytułów baśni do ilustracji” oraz konkurs plastyczny „Ulubiony bohater baśni”
– konkurs recytatorski
– bajki i baśnie – słuchowiska dla dzieci
- Nasze dalsze działania czyli co nam się udało w 2023/2024:
Biblioteka:
– wybranie, zakup, opracowanie i obłożenie nowości – zapraszamy do zapoznania się z listą
– wystawy książek – 12
– Głosowanie na najfajniejszą i najbardziej pożądaną książkę zakupioną w ramach NPRC; podliczenie wyników i przygotowanie wystawy informacyjnej z podziałem na klasy 1-3 i 4-8 oraz dziewczynki i chłopców
– Dzień głośnego czytania
– Pasowanie na czytelnika uczniów klas 1A i 1B
– Wystawa prac plastycznych uczniów klas 1 pt. „Mój ulubiony bohater literacki”
– Wystawa literacko-plastyczna „Wiosna – ach to ty!”
– Wystawa klasowych prac projektowych NPRC
– Konkurs czytelniczy „Kto czyta, żyje wielokrotnie” – przygotowano wystawę informacyjną na półmetek konkursu z podziałem na poszczególne klasy oraz dla każdego ucznia w szkole
– Projekt czytelniczy dla klas 4-8 „Elita czyta!”
– Projekt „Czytająca świetlica”
– Zabawa słowna „Co to znaczy?” dla klas 4-8
– Zabawa słowna „Ortografitti” dla klas 1-3
– Projekt „Spotkania z literaturą” – lekcje edukacyjne [3 lekcje] oraz edukacyjno-czytelnicze z elementami biblioterapii [56 lekcji] (do 11.04.2024)
– Spotkanie z książkami Waldemara Cichonia m.in. lekturą szkolną „Cukierku ty łobuzie!”; przygotowanie uczniów do spotkania z pisarzem
– Spotkanie z pisarzem Waldemarem Cichoniem
– Tydzień Zdrowego Jedzenia – wystawa książek „Zdrowo i kolorowo” w bibliotece połączona z lekcjami bibliotecznymi
– udział w Drugim Żoliborskim Konkursie Recytatorskim im. Joanny Kulmowej (maj-czerwiec 2024)
KLASY:
Kl. 1A – udział w spotkaniu z pisarzem Waldemarem Cichoniem i w lekcjach przygotowujących do spotkania
– udział w Tygodniu Zdrowego Jedzenia i lekcji bibliotecznej poświęconej temu tematowi
Kl.1B – ogólnoszkolna akcja dla klas 0-3 pn. „Drugie życie książeczki z domowej półeczki” z okazji Dnia Książki
– prezentacja własnych książek „Książeczki z domowej półeczki”
– „Moja ulubiona książka z dzieciństwa”- zaproszenie rodziców do prezentacji dzieciom ulubionych książek z dzieciństwa
– twórcze zabawy z wierszami Juliana Tuwima
– projekt badawczy „Książka”
– udział w spotkaniu z pisarzem Waldemarem Cichoniem i w lekcjach przygotowujących do spotkania
– udział w Ogólnopolskiej Akcji „ Mały Miś w świecie wielkiej literatury”
Kl. 2A – wyjście do teatru Scena Relax na przedstawienie „Baśnie z 1001 nocy„
– wykonanie przez uczniów dla klas 1 zakładek do książek z okazji Pasowania na ucznia
– wyście do Łazienek Królewskich na lekcję muzealną w Starej Oranżerii „Poznaj króla”
– udział w spotkaniu z pisarzem Waldemarem Cichoniem i w lekcjach przygotowujących do spotkania
– udział w Tygodniu Zdrowego Jedzenia i lekcji bibliotecznej poświęconej temu tematowi
– zeszyt lektur
– głośne czytanie uczniom
– wykonanie lapbooka do wybranej książki
Kl.2B – wyjście do teatru Scena Relax na przedstawienie „Baśnie z 1001 nocy„
– Festiwal Młodych Horyzontów, seans filmowy: Szkoła magicznych zwierząt
– Udział w lekcji muzealnej w Łazienkach Królewskich „ Z wizytą u króla”
– udział w spotkaniu z pisarzem Waldemarem Cichoniem i w lekcjach przygotowujących do spotkania
– Konkursy pięknego czytania wierszy dla dzieci
– udział w Tygodniu Zdrowego Jedzenia i lekcji bibliotecznej poświęconej temu tematowi
– zeszyt lektur
Kl. 3A – wycieczki do muzeum :
Muzeum Etnograficzne – poznanie kultury innych narodów z ich tradycjami zaduszkowymi.
Muzeum Azji i Pacyfiku – warsztaty pt. Zabawy i gry azjatyckie, zwiedzały wystawę azjatycką.
Muzeum Etnograficzne – uczestniczenie w lekcji bożonarodzeniowej.
Muzeum Ziemi – poznanie życie ślimaków lądowych i morskich.
Muzeum Zamku Królewskiego .
Muzeum Polin – poznanie tematu tolerancji wśród innych nacji narodowościowych. Uczestniczyły w warsztatach o różnicach wśród nas oraz zwiedzały wystawę
– obejrzenie adaptacji literackich:
Teatrze Syrena, sztukę pt. „Dzieci z Bullerbyn”;
Teatrze Relaks – spektakl pt. „Baśnie z 1001 nocy”.
– Projekt „Uczniowie – przedszkolakom” – Uczniowie bawili się w teatr i przygotowali inscenizację baśni pt. Szewczyk Dratewka Janiny Porazińskiej:
dla rodziców
dla Przedszkoli Miejskich Nr 130, 132 oraz oddz.0SP 68 – 3 grupy 6latków
dla Przedszkoli Miejskich Nr 131 i 96 – 3 grupy 5-6latków
dla Przedszkoli Miejskich Nr 109, 197 i 212 – 4 grupy 5-6latków)
dla naszych kolegów z klas 1-3
– Cała prawda o motylach – uczestniczenie w szkole w mobilnych warsztatach przyrodniczo-muzealnych.
– Muzeum Ziemi – udział w lekcji o najmniejszych z ptaków -kolibrach.
Kl. 3B – czytanie i omawianie lektur: J. Papuzińska: Asiunia ; – G. Kasdepke: Mity dla dzieci ; – B. Kosmowska: Dziewczynka z parku ;- M. Pałasz: Sposób na Elfa
– zeszyty lektur
– lapbooki
– kontynuacja projektu “Lektura w pudełku”
– Podczas omawiania lektury “Asiunia” klasa uczestniczyła w spotkaniu z żołnierzem, które dla klas trzecich zorganizowała wychowawczyni klasy 3a.
– wyjście do teatru Scena Relax na przedstawienie „Baśnie z 1001 nocy„
– wycieczkach do kina “Pies i Robot”
– Muzeum Łazienki Królewskie – zajęcia “Poznaj Króla”
– Spotkanie z pisarzem Waldemarem Cichoniem
– Tydzień Zdrowego Jedzenia – wystawa książek „Zdrowo i kolorowo” w bibliotece połączona z lekcjami bibliotecznymi
Kl. 3C
– projekt„Wojna oczami dziecka”
– projekt „Wielcy, a Mało znani” – przygotowanie przedstawienia utworu Ireny Tuwim pt. „Pampilio” i zaprezentowanie go kolegom z klas 0-3.
– projekt „Ilustrator to ja”
Kl. 4A – „Czytamy, polecamy…” – plakaty / recenzje książek, które zrobiły na nas największe wrażenie
Kl. 5A – projekt „Tchnij życie w okładkę” – powstało 7 okładek.
Kl. 5B – projekt „Drzewko czytelnicze”
Kl. 6A – Projekt okładki do książki „Szatan z siódmej klasy” – prace grupowe
Kl. 6B – projekt Głośne czytanie – każdy z uczniów przynosi i czyta innym swoją ulubioną książkę z biblioteki.
– Booktrailer – filmik (1-3 min.), który ma zachęcić do sięgnięcia po zaprezentowaną książkę.
Kl. 6C – polecenie książki E. Kiereś pt. ,,Rzeka” – opowieść o dorastaniu, pamięci i przebaczeniu.
Kl. 7A – udział w Tygodniu Noblisty– prezentacja pracy nagrodzonej Noblem w 2023 z dziedziny medycyny.
– Tydzień Zdrowego Jedzenia – wystawa książek „Zdrowo i kolorowo” w bibliotece połączona z lekcją biblioteczną
– adaptacje literackie – spektakl „Zemsta” – Scena Relax
Kl. 7B – projekt „Polska w plecaku”
Kl. 8A – projekt „Czytam i polecam” – piszemy recenzję, wykonujemy plakat i reklamujemy innym swoją ulubioną książkę z biblioteki
– Głośne czytanie – każdy z uczniów przynosi i czyta innym swoją ulubioną książkę z biblioteki
– Ilustrator to ja – wykonanie własnego projektu ilustracji do ulubionej książki (wg preferencji uczniów – albo recenzja albo ilustracja).
Kl.8B – projekt „Czytanie dla pokoju”
Kl. 8C – Głośne czytanie fragmentów ulubionych książek uczniów
– projekt „Czytanie dla pokoju”