Ogólnopolski Program Edukacyjny AI Schools & Academy
Innowacyjny program kształcenia z zakresu sztucznej inteligencji w ramach programu zajęcia prowadzi Anna Lecyk, nauczyciel informatyki.

Idea programu – AI Schools & Academy
Kraje, które już dziś zainwestują w edukację dzieci i młodzieży w zakresie AI, wkrótce znajdą się w czołówce najlepiej rozwiniętych państw świata.
Sztuczna inteligencja to ogromna szansa i jeśli dobrze ją wykorzystamy, stwarzając jej odpowiednie warunki do rozwoju, zyskamy wszyscy jako obywatele.
Dlatego też uruchomiliśmy program AI Schools & Academy.
Jako nauczyciel, za bardzo ważne uważam słowa nieznanego autora:
„Nauka to podróż, która trwa przez całe życie. Dla otwartych umysłów świat jest pełen pytań, na które warto poznać odpowiedzi.” Dlatego proponuję dzieciom zajęcia rozwijające ich zainteresowania, wykorzystując w tym celu nowe technologie.
Anna Lecyk, nauczyciel informatyki
W naszej szkole program realizowany jest na dwóch poziomach:
- Maluch klasy I-III i Beniamin klasy IV-VI
- Spotykamy się w następujących terminach:
- Maluch: przedszkola, klasy 1-3 szkół podstawowych
- Poniedziałek – klasa 1A godzina 13.55 – 14.40
- Wtorek – klasa 1C godzina 8.00 – 8.45
- Środa – klasa 3b/3C godzina 14.45 – 15.30
- Piątek – klasa 1B godzina 9.45 – 10.30
- Beniamin: klasy 4-6 szkół podstawowych
- Środa – klasa 5E i zainteresowani – 13.55 – 14.40
- Środa – klasa 5D i zainteresowani – 15.35 – 16.20
1. POZIOM MALUCH:
1.1 Osiągnięcia w zakresie rozumienia, analizowania i rozwiązywania problemów. Uczeń:
- układa w logicznym porządku: obrazki, teksty, polecenia (instrukcje) składające się m.in. na codzienne czynności,
- tworzy polecenie lub sekwencje poleceń dla określonego planu działania prowadzące do osiągnięcia celu,
- rozwiązuje zadania, zagadki i łamigłówki, prowadzące do odkrywania algorytmów.
2.2 Osiągnięcia w zakresie programowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:
- programuje wizualnie: proste sytuacje lub historyjki według pomysłów własnych i pomysłów opracowanych wspólnie z innymi uczniami, pojedyncze polecenia, a także ich sekwencje sterujące
- obiektem na ekranie komputera bądź innego urządzenia cyfrowego;
- zapisuje efekty swojej pracy we wskazanym miejscu.
2. POZIOM BENIAMIN:
2.1 Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów. Uczeń:
a. formułuje i zapisuje w postaci algorytmów polecenia składające się na:
- rozwiązanie problemów z życia codziennego
- osiągnięcie postawionego celu
- sterowanie robotem lub obiektem na ekranie;
b. w algorytmicznym rozwiązywaniu problemu wyróżnia podstawowe kroki: określenie problemu i celu do osiągnięcia, analiza sytuacji problemowej, opracowanie rozwiązania, sprawdzenie rozwiązania problemu dla przykładowych danych, zapisanie rozwiązania w postaci schematu lub programu.
2.2 Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:
a. projektuje, tworzy i zapisuje w wizualnym języku programowania:
- pomysły historyjek i rozwiązania problemów, w tym proste algorytmy z wykorzystaniem poleceń sekwencyjnych, warunkowych i iteracyjnych oraz zdarzeń,
- prosty program sterujący robotem lub innym obiektem na ekranie komputera;
b. testuje na komputerze swoje programy pod względem zgodności z przyjętymi założeniami i ewentualnie je poprawia, objaśnia przebieg działania programów;
c. gromadzi, porządkuje i selekcjonuje efekty swojej pracy oraz potrzebne zasoby w komputerze lub w innych urządzeniach, a także w środowiskach wirtualnych (w chmurze).
2.3. Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa. Uczeń:
a. posługuje się technologią zgodnie z przyjętymi zasadami i prawem;
b. uznaje i respektuje prawo do prywatności danych i informacji oraz prawo do własności intelektualnej;
c. wymienia zagrożenia związane z powszechnym dostępem do technologii oraz do informacji i opisuje metody wystrzegania się ich;
2.4. Rozwinięcie podstawy programowej. Uczeń:
a. odróżnia programowanie od uczenia maszynowego,
b. potrafi wskazać przykłady zastosowania sztucznej inteligencji,
c. potrafi wskazać różne rodzaje sztucznej inteligencji,
d. potrafi zastosować uczenie maszynowe w aplikacjach opartych na języku programowania blokowym,
e. potrafi wskazać etapy uczenia maszynowego,
f. potrafi wskazać, jakie zagrożenia niesie ze sobą sztuczna inteligencja.