Projekt "Ogarnij Inżynierię" - Tajemnice zielonych dachów
W naszej szkole realizujemy jeden z modułów programu "Ogarnij Inżynierię", Tajemnice zielonych dachów, który przeznaczony jest dla uczniów klas czwartych. Umożliwia on realizację elementów podstawy programowej poprzez pracę nad projektami inżynieryjnymi.
Program oparty jest na interdyscyplinarnym podejściu STEAM:
- science - technology - engineering - art - math - czyli przyroda, technika, inżynieria, sztuka i matematyka.
Program został stworzony tak, aby uczniowie mogli powiązać naukę ze światem technologii, która ich otacza. Powiązanie to ma na celu zachęcenie uczniów do zdobywania wiedzy z matematyki czy nauk przyrodniczych. Wiedza z tych dziedzin, pokazana w kontekście realnych problemów, z którymi spotykamy się na co dzień, ma ułatwić uczniom zrozumienie potrzeby uczenia się tych przedmiotów. W ostatnich latach została zauważona potrzeba włączenia do powiązania tych nauk ze sztuką, co dobrze oddaje cytat: "Tam gdzie kończy się nauka, zaczyna się sztuka" Charles Negre.
Dzieci już od najmłodszych lat poznają rzeczywistość przez eksperymentowanie, sprawdzenie działania i zastosowania różnych przedmiotów. Dzięki projektom inżynieryjnym możemy rozwijać to podejście i wykorzystać je do do nauczenia dzieci podstaw myślenia naukowego. Uczniowie są zachęcani do rozwiązywania problemów poprzez wykonywanie doświadczeń w pracy zespołowej. Praca z projektami inżynieryjnymi pozwala uczniom zamienić umiejętności, które wypływają z ich naturalnej ciekawości w świadomy, zorganizowany proces poznawania. Dzieci w czasie tego procesu nie tylko zdobywają nową wiedzę, ale uczą się tego, jak się uczyć, łącząc ciężką pracę z zabawą.
W czasie pracy nad projektami, tak jak w nauce programowania uczniowie uświadamiają sobie jak ważna jest metoda prób i błędów. Próbują różnych rozwiązań, niezależnie od tego czy na początku wydają się one sensowne i warte realizacji. To pokazuje im, że popełnianie błędów jest integralną częścią procesu uczenia się i że to własnie dzięki błędom uczymy się i możemy udoskonalać nasza wiedzę, umiejętności i projekty.
Thomas Edison, zanim wynalazł żarówkę, przeprowadził 10 tysięcy nieudanych prób. Zapytany, czy nie uważa tego za porażkę, powiedział: "Nie poniosłem porażki. Po prostu odkryłem 10 tysięcy błędnych rozwiązań." (notatnik inżyniera)
W programie biorą udział nie tylko uczniowie klas czwartych, ale również nauczyciele, którzy zdecydowali się poświęcić swój czas, na to by wprowadzić dzieci do świata inżynierii. W specjalnym szkoleniu wzięły udział panie uczące różnych przedmiotów w klasach czwartych:
przyroda - pani Beata Domińczak
technika/plastyka - pani Magdalena Mosakowska-Sobocińska
inżynieria/informatyka - pani Anna Lecyk
matematyka - pani Maria Solarz
język angielski - pani Aleksandra Kasprzycka
nauczanie wspomagające - pani Anna Kujko
Koordynatorem całego projektu jest pani Anna Lecyk
Na szkoleniu panie miały możliwość przeprowadzenia doświadczeń, nad którymi w szkole pracują uczniowie. Zbudowały dwa domy - tradycyjny i dom z zielonym dachem, a następnie dokonały pomiarów temperatury w obu budynkach - takie zajęcia czekają również na naszych uczniów w styczniu. Wzięły udział w warsztatach obsługi drukarki 3D. Zaplanowały swoje działania do realizacji w szkole, w ramach własnych przedmiotów.
http://oppman.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=886%3Aogarnij-inynieri&catid=2%3Aaktualnoci&Itemid=14#sigFreeIdbe1094956e
REALIZACJA PROJEKTU W SZKOLE
Na zajęciach z przyrody uczniowie wykonują następujące doświadczenia:
1. Budowa termometru i dokonanie pomiaru temperatury
2. Budowa higrometru i obserwacja jego działania, wyciąganie wniosków
3. Budowa wiatrowskazu i obserwacja siły wiatru w różnych odległościach od jego źródła
4. Pomiar ciśnienia z wykorzystaniem pojemników próżniowych
Do każdego doświadczenia zostaliśmy wyposażeni w specjalne pudełka z pomocami edukacyjnymi.
Na zajęciach z języka angielskiego:
1. Poznają nazwy składników pogody w języku angielskim
2. Uczą się podstawowych zwrotów językowych w zakresie pogody
3. Tworzą infografiki utrwalające i prezentujące zdobytą wiedzę
Na zajęciach komputerowych:
1. Poznają budowę i działanie drukarki 3D
2. Tworzą modele, które można będzie wydrukować na drukarce 3D
Na zajęciach z matematyki:
1. Tworzą projekt ogrodu
Na zajęciach z techniki:
1. Poznają ludzi, którzy tworzą projekty inżynieryjne
2. Zapoznają się z funkcją zielonych dachów oraz przeglądają projekty takich dachów
Na zajęciach dodatkowych realizują projekty w zakresie tematycznym, odpowiadającym scenariuszom lekcji w ramach tego modułu:
Te zajęcia prowadzą wspólnie pani Anna Lecyk i pani Anna Kujko.
Kto może być inżynierem?
Na tych zajęciach dzieci szukały odpowiedzi na następujące pytania. Kto to jest inżynier? Czym się zajmuje? Jakie tworzy projekty? Czy jego praca jest łatwa, czy trudna? Czy jest ciekawa, czy nudna? Tworzyły infografiki na temat kim jest inżynier i oglądały film z serii Byli sobie wynalazcy - Thomas Edison i nauka stosowana.
http://oppman.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=886%3Aogarnij-inynieri&catid=2%3Aaktualnoci&Itemid=14#sigFreeId701f698220
Projektowanie 3D
Na tych zajęciach uczniowie mieli możliwość stworzenia własnych projektów w darmowym programie 123D Design, lepiej poznać narzędzia programu, oraz możliwości ich wykorzystania w praktyce.
http://oppman.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=886%3Aogarnij-inynieri&catid=2%3Aaktualnoci&Itemid=14#sigFreeId67855fc33d
Jaką mamy dziś pogodę?
To były wspólne zajęcia przeprowadzone przez panią Beatę Domińczak i panią Annę Lecyk. Uczniowie mieli możliwość wykonania ww. doświadczeń oraz zapisania swoich wniosków w notatnikach inżyniera.
http://oppman.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=886%3Aogarnij-inynieri&catid=2%3Aaktualnoci&Itemid=14#sigFreeIddb93480d21
Do czego są nam potrzebne rośliny? Jak zbudować dom z zielonym dachem?
Na tych zajęciach poznawaliśmy nazwy różnych roślin, oraz ich wpływ na funkcjonowanie człowieka. uczyliśmy się rozpoznawać rośliny i wykonywaliśmy plakaty, na których umieszczaliśmy zdjęcia rośli, ich nazwy oraz opisywaliśmy ich znaczenie w otoczeniu człowieka.
http://oppman.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=886%3Aogarnij-inynieri&catid=2%3Aaktualnoci&Itemid=14#sigFreeId0b0eb7f47c
I wyniki naszej pracy :)
http://oppman.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=886%3Aogarnij-inynieri&catid=2%3Aaktualnoci&Itemid=14#sigFreeIdd65405885d
Projektowanie 3D
Po raz kolejny wykonywaliśmy projekty do wydruku na drukarce 3D.
Patenty i wynalazki
Pani Ania Kujko przeprowadziła dwie lekcje w czasie których uczniowie dowiedzieli się co to jest patent i do czego wykorzystują go inżynierowie, a następnie uczniowie klasy 4a zbudowali własne wynalazki i je opatentowali.
http://oppman.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=886%3Aogarnij-inynieri&catid=2%3Aaktualnoci&Itemid=14#sigFreeIde78a12d083
Od ciała stałego do gazu – wpływ temperatury na substancje
Odkrywamy ciśnienie powietrza
Uczniowie klasy 4a badali ciśnienie powietrza za pomocą zestawów udostępnionych przez fundację Katalyst Engineering.
http://oppman.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=886%3Aogarnij-inynieri&catid=2%3Aaktualnoci&Itemid=14#sigFreeIdb6aa21d9e8
Skąd wiemy, czy jest ciepło czy zimno?
Uczniowie klasy 4c na zajęciach z przyrody budowali termometry. Zestawy do budowy termometrów zostały nam udostępnione przez fundację Katalyst Engineering.
http://oppman.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=886%3Aogarnij-inynieri&catid=2%3Aaktualnoci&Itemid=14#sigFreeIdb231fe7bcf
Co wisi w powietrzu?
Na lekcji przyrody uczniowie klasy 4b budowali higrometry. Podczas wykonania doświadczenia wykorzystano higrometr włosowy i porównano jego pomiar z pomiarem profesjonalnego urządzenia.
Zestawy do budowy higrometrów zostały nam udostępnione przez fundację Katalyst Engineering.
http://oppman.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=886%3Aogarnij-inynieri&catid=2%3Aaktualnoci&Itemid=14#sigFreeId427e5ec415
21 XII Co kogut robi na dachu?
4 I - Jak rośliny pomagają nam oszczędzać energię?
6 I - Miasto przyszłości
9 I - Budujemy dom – budowa kartonowych domów
11 I - Najlepsze dachy pod słońcem – podsumowanie realizacji projektu
Zapraszamy uczniów klas 4 i nie tylko :) na zajęcia w poniedziałki środy i piątki, według planu zajęć.
Poniedziałki - 14.40 - 16.15
Środy - 13.50 - 15.25
Piątki - 12.50 - 14.35